Sprzedaję nieruchomość – bezpośrednio czy z agencją?

zdj. Łukasz Wydrowski

zdj. Łukasz Wydrowski

Zdecydowałeś, że chcesz sprzedać swoją nieruchomość. To ważny i niełatwy proces. 95% klientów odbywa w życiu maksymalnie 1-2 transakcje kupna-sprzedaży. Wiąże się z tym cała lista formalności, do których albo potrzebujesz niemałej wiedzy, albo cierpliwości i czasu, by ją posiąść. Istnieje jeszcze jedna możliwość – skorzystanie z usług agencji nieruchomości. Dlaczego może to być dla Ciebie korzystne? Dlaczego 80% nieruchomości w Trójmieście sprzedawanych jest przez agencje? Odpowiedź poniżej.


Choć opłaty za korzystanie z usług agencji nieruchomości skutecznie odstraszają Polaków od korzystania z nich, to ta forma sprzedaży mieszkań i domów stale się rozwija. Trudno się temu dziwić: dobra agencja nieruchomości nie tylko sprzeda nasz dom czy lokal szybciej, ale i zadba o bezpieczeństwo transakcji tak, abyśmy nie musieli się dodatkowo troszczyć o żadne inne skutki prawne, nieścisłości w księgach wieczystych, czy niedopełnienie formalności notarialnych, na których sami często zupełnie się nie znamy. Warto się jednak zastanowić nad tym komu powierzymy przeprowadzenie procesu sprzedaży. Na rynku działają setki większych i mniejszych biur nieruchomości. Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę i czego oczekiwać od działań pośrednika? 

Przygotowanie mieszkania do sprzedaży

Zapoznając się z ofertą współpracy wybranej agencji, sprawdź czy w zakres współpracy wchodzi np. doradztwo w kwestii aranżacji wnętrza tak, by korzystniej je zaprezentować. Wszyscy kochamy nasze domy i mieszkania, jednak w sprzedaży należy przykładać uwagę do gustu kupujących. Doświadczony doradca wie, jakie, czasem proste i tanie, zabiegi uatrakcyjnią Twoje mieszkanie. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć chętnego do zakupu.

Profesjonalnie przygotowana oferta

Kolejnym zadaniem, jest sporządzenie atrakcyjnej oferty i zaprezentowanie jej jak najszerszemu gronu odbiorców. Warto mieć na uwadze, że „atrakcyjna” oferta, to nie tylko jak najniższa cena Twojej nieruchomości. Składowe skutecznego ogłoszenia to m.in

  • Atrakcyjne, profesjonalnie wykonane zdjęcia

  • Czytelny i zachęcający opis nieruchomości

  • Cena dostosowana do realiów rynkowych

  • Promocja na wielu portalach ogłoszeniowych

  • Prezentacja Twojej oferty grupie klientów docelowych

Myślisz na pewno, że sam znasz zalety swojego domu czy mieszkania – jednak nie masz przecież wieloletniego doświadczenia w pracy z nabywcami, więc możesz nie wiedzieć, co może okazać się interesujące dla potencjalnego kupca, a co Tobie może się zdarzyć pominąć.

Wycena nieruchomości

Od agenta możesz oczekiwać również sporządzenia profesjonalnej, wiarygodnej wyceny Twojej nieruchomości. Bez tej informacji trudno by Ci było ocenić w jakiej cenie właściwie powinieneś oferować sprzedaż. Internet i porównywanie cen zamieszonych w nim ogłoszeń nie jest dobrym pomysłem. Dzięki wycenie przygotowanej przez fachowca łatwiej Ci będzie planować następne kroki – jak np. zakup innej nieruchomości po sprzedaży.

Promocja oferty sprzedaży

Dobre biuro nieruchomości zajmie się promocją sporządzonej oferty. Poza tym, że będzie proponować Twoją nieruchomość swoim klientom, będzie również promować ją różnymi kanałami – jak branżowe strony internetowe, swoja własna strona internetowa, social media, wykupione reklamy. Bazując na zbudowanej siatce kontaktów, biuro nieruchomości ma możliwość dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy przy sprzedaży bezpośredniej byli by poza zasięgiem.

Kontakt z potencjalnymi klientami i finalizacja

Wystawienie oferty sprzedaży wiąże się również z kontaktem z potencjalnymi nabywcami. Rolą agenta jest udzielanie odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące Twojej nieruchomości. Posiadając odpowiednie doświadczenie agent już podczas pierwszej rozmowy telefonicznej bada czy dany klient rzeczywiście będzie zainteresowany Twoją nieruchomością. To on odbiera telefony, odpisuje na e-maile, umawia się z klientami na prezentację. Dla Ciebie to czysta oszczędność czasu.

Co istotne dobry agent jest też doświadczonym i skutecznym negocjatorem. Możesz oczekiwać, że w Twoim imieniu będzie negocjował cenę sprzedaży, by była ona jak najbardziej korzystna dla Ciebie. Różnice w cenach uzyskiwanych na rynku pośrednim i bezpośrednim wynoszą nawet do 10% na korzyść rynku pośredniego.
Pośrednik przeprowadzi Cię również przez ostatni etap sprzedaży. Przygotuje listę potrzebnych dokumentów, będzie reprezentować Cię w urzędach, sporządzi umowę przedwstępną oraz będzie czuwał nad wykonaniem warunków umowy przez kupującego.

Umowa z biurem nieruchomości

Każdy klient ma możliwość wyboru pomiędzy dwiema opcjami:

umowa zwykła – jest to typ umowy na czas nieokreślony z podstawowym zakresem usług. Głównym założeniem umowy otwartej jest to, że jako klient masz możliwość zawiązać współpracę również z innymi biurami nieruchomości, jednocześnie. Ponadto, wg zapisów takiej umowy klient płaci prowizję dopiero wówczas, gdy nieruchomość zostanie sprzedana przez agencję.

umowa na wyłączność – jest to umowa terminowa, na mocy której klient powierza jednej agencji prowadzenie sprzedaży. W zamian otrzymuje znacznie większy pakiet usług niż przy umowie otwartej. W przypadku tej umowy prowizja zostanie zapłacona również wówczas, gdy np. klient sam znajdzie nabywcę. Najczęściej takie wynagrodzenie wynosi wtedy max. 50% prowizji określonej w umowie.

Więcej na ten temat oraz to, która umowa może być dla Ciebie korzystniejsza, napiszemy w następnym artykule.

Ile kosztuje pośrednictwo w sprzedaży

Kwota należnej zapłaty jest określana procentowo od wartości transakcyjnej sprzedawanej nieruchomości. Standardowo biura i agencje pobierają od 2 do 4% za wynagrodzenia za usługę sprzedaży nieruchomości.

Więcej informacji uzyskasz klikając w ten link. 

aut. Łukasz Wydrowski

Related Post